beeldvorming

Dat leerlingen of studenten met een vorm van autisme (ASS) anders werken, anders dingen begrijpen en communiceren is over het algemeen wel bekend. En "dus" krijgen ze vaak al meteen een stempel. Hun individuele uniciteit wordt daarmee grotendeels ontkend. 

Als trigger is bovenaan een streepjescode gezet die geen echte streepjescode is. Het zijn smalle stroken foto van de Olympische vlam van Londen 2012. Omdat we van olympiërs veel verwachten, en het eigenlijk heel mooi zou zijn als we net zo positief naar een leerling of student met ASS zouden kijken. De prestatie die velen van hen leveren om "normaal" te functioneren is bijzonder groot.

 

Normaal is uiteraard normaal bij de gratie van getal: als de verhoudingen mensen met of zonder ASS omgekeerd waren, zou ASS normaal zijn en geen ASS hebben een disorder. Het zou een aardig experiment zijn om te ervaren hoe het andersom is. Want zeg nu zelf: is het niet vreemd dat mensen niet zeggen wat ze bedoelen, er allerlei ongeschreven regels zijn die je wél hoort te houden, het volgende zich aandient voor het vorige af is en er constant verschuivingen in patronen zijn omdat flexibiliteit verkoopt en cool is? En dat heet allemaal . . normaal.

Bedenk dan eens: wanneer heb jij / hebt u voor de laatste keer iets voor het eerst gedaan? Hoe ging het?

terug