onderzoek

Er is in 2012 een onderzoek* gedaan naar creativiteit bij leerlingen met autisme. Het werd uitgevoerd op elf scholen voor zowel regulier als speciaal voortgezet onderwijs.

Er deden 631 leerlingen mee, waarvan 176 met ASS. Ook zeventien docenten die les gaven aan deze leerlingen namen deel.

 

Creativiteit is meer dan een leuke tekening kunnen maken. Mensen die creatief zijn delen kenmerken als zelfvertrouwen, onafhankelijkheid, risico durven nemen, nieuwsgierigheid, intuïtie en verbeelding, en kunnen associëren. Dat zijn eigenschappen die belangrijk zijn om je weg te vinden en te slagen op school, bij je studie, of in de maatschappij.

 

Het onderzoek leverde een aantal opmerkelijke conclusies op. Zoals dat jongeren met ASS dikwijls creatiever zijn dan jongeren zonder ASS. En dat de mate van creativiteit sterker beïnvloed wordt door diagnose dan geslacht. De belangrijkste conclusie was wel, dat creativiteit niet statisch is, iets dat je hebt of niet, maar dat het kan groeien. Creativiteit kun je ontwikkelen!

 

Er kwamen obstakels naar voren, die bij meer vakken een rol spelen dan bij beeldende vakken alleen. Voorbeelden daarvan zijn: de opdracht niet begrijpen, schakelproblemen, negatieve ervaringen die in de weg zitten, overgevoeligheid voor sommige prikkels, communicatieproblemen, moeite om aanwijzingen op te volgen, en in het algemeen meer verwerkingstijd nodig hebben.

 

In Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme nummer 3 van december 2006 is een artikel gepubliceerd over een onderzoek door Jeroen Lichtenauer en Alexandra Vallinga, getiteld Autisme en patroonherkenning de kunst van het weglaten. Dit beschrijft heel helder hoe er voor deze problemen een verklaring ligt in de manier van prikkelverwerking in de hersenen. Iemand met ASS kan de prikkels die binnenkomen niet (voldoende) filteren op belangrijkheid, en niet goed iets storends geen aandacht geven, of dat nu van binnenuit komt of van buitenaf.

 

terug

*  Onderzoek

 

"Leerlingen met autisme en beeldend onderwijs" afstudeerscriptie Delia Kloekke-Dorst    S259617

aan Christelijke Hogeschool WIndesheim te Zwolle

2e semester 2012