visie & reden ontstaan

Mind the Gap is opgericht om jongeren met een vorm van autisme (ASS) grip te laten krijgen op hun schoolwerk of studie. Door te werken op een manier die bij hen past kunnen ze beter tot hun recht komen, ervaren ze minder stress en worden resultaten beter.

 

Mind the Gap is als het ware een mediair tussen school of opleiding en hen: een handreiking om de Gap te overbruggen tussen wat gevraagd wordt en de manier om dat te bereiken. 

Jongeren met ASS werken anders, begrijpen dingen anders, communiceren anders. Vaak hebben ze te maken met onbegrip en negatieve ervaringen. Het kost meer moeite om een doel te breiken. Of de weg er naar toe is (veel) langer.

Even voorstellen, persoon achter Mind the Gap


usp

De kracht van Mind the Gap is het samen met de jongere analyseren van de situatie, met kennis van binnenuit van zowel autisme als onderwijs.

DE JONGERE DOET HET ZELF ~ Voor de leerling of student is vaak duidelijker dát er iets is dan dat hij/zij weet wát er is. En of/hoe het misschien anders kan. Goed luisteren levert suggesties op die via trial and error worden uitgeprobeerd, waarbij elke stap, een stap van de jongere zélf is. Succes is echt zijn of haar eigen succes. Iets wat niet lukt is niet fout, maar reden om verder te zoeken. En een nieuwe oplossing te proberen.

Succeservaringen met school of studie dragen bij aan een positief zelfbeeld.

BRUG NAAR MENTOR/SCHOOLTEAM ~ Terugkoppeling naar het team is belangrijk voor een beter beeld en om te weten op welke manier leren het beste gaat, of wat er aan begeleiding nodig is. Voldoende informatie is ook van belang om waar nodig een individueel traject te kunnen bepalen. Uiteraard is toestemming van de leerling of student leidend voor wat gedeeld wordt.

Lees meer over aanbod, kosten en vergoedingen.

oplossingsgericht maatwerk


Tijdens gesprekken wordt ingezoomd op wat er precies gebeurt bij een opdracht of het maken van huiswerk. Gevraagd wordt onder andere wat de jongere zelf ziet als probleem en wat de omgeving ziet. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld:

  • planning en aanpak
  • doelen en motivatie
  • concentratie
  • prioriteiten stellen en keuzes maken
  • achtergronden en mogelijkheden
  • niveau
  • huiswerk zoals past bij de leerling of student
  • kwaliteitstijd < > vermorste tijd
  • waarom uitstellen?
  • mate van zelfstandigheid < > hulp nodig
  • zelfbeeld en faalangst
  • vergeten en afleiding

Meer lezen over afleiding en concentratie.